У найближчі кілька років в Росії все буде погано. Якщо офіційні чиновники, навіть сам Путін з екрану телевізора, лякає хмарами на горизонті, то хорошого точно не чекай. Що буде? Варіантів багато. Гадати і робити прогнози в такій ситуації справа не вдячна. Але, все ж, розглянемо найбільш, на мій погляд, реальний варіант. Санкції найближчим часом ніхто не скасує. Економіку чекає рецесія. Ціни продовжать рости. Абсолютно на всі товари, особливо помітним буде зростання цін на одяг, техніку, подорожі, іноземні продукти. Люди почнуть економити, відмовлятися від подорожей, змінювати свій спосіб життя. Багато хто з вас втратять роботу, хтось вже втратив. Кредити при нинішніх ставках стануть практично недоступними, так що розраховувати доведеться тільки на себе.
"Якщо не можеш змінити обставини, зміни своє ставлення до них!" - Любить говорити Кац. Криза - це час можливостей.
Найголовніше - це найкращий час для початку своєї справи. Якщо ще вчора ви думали, чи варто все кинути і почати свій бізнес в цій країні, то сьогодні я б сказав, що варто. Саме зараз будуть затребувані багато послуг, яких раніше ніхто не пропонував. Криза все перемішав. Подивіться навколо і ви напевно знайдете, що запропонувати людям.
Важливо. Я не закликаю нікого все кидати і йти відкривати свою справу. Щось створювати, керувати людьми, нести відповідальність і ризикувати - для цього потрібен особливий склад характеру. У цьому пості я розглядаю теоретичні варіанти. Можливо я помиляюся.
Отже, приступимо. Давайте розглянемо, як найближчим часом зміняться обставини, і як ми зможемо ними скористатися.
Наші ввідні:
"Якщо не можеш змінити обставини, зміни своє ставлення до них!" - Любить говорити Кац. Криза - це час можливостей.
Найголовніше - це найкращий час для початку своєї справи. Якщо ще вчора ви думали, чи варто все кинути і почати свій бізнес в цій країні, то сьогодні я б сказав, що варто. Саме зараз будуть затребувані багато послуг, яких раніше ніхто не пропонував. Криза все перемішав. Подивіться навколо і ви напевно знайдете, що запропонувати людям.
Важливо. Я не закликаю нікого все кидати і йти відкривати свою справу. Щось створювати, керувати людьми, нести відповідальність і ризикувати - для цього потрібен особливий склад характеру. У цьому пості я розглядаю теоретичні варіанти. Можливо я помиляюся.
Отже, приступимо. Давайте розглянемо, як найближчим часом зміняться обставини, і як ми зможемо ними скористатися.
Наші ввідні:
1. Люди будуть економити
Якщо раніше багато хто не рахували гроші, то сьогодні все змінилося. Сервіси, які дозволять економити найближчим часом будуть затребувані як ніколи раніше. Ось прямо зараз мені прийшла в голову ідея для простенького стартапу (не виключаю, що таке вже є десь, не важливо). Є сайти з пошуку квитків і готелів, вони шукають найкращі пропозиції для вас. Чому б не зробити такий сайт (додаток) з пошуку продуктів?
У кожної людини є певний набір продуктів, які він купує. Ви робите сервіс, який підкаже людині, де краще купувати продукти. У Москві у більшості великих магазинів є онлайн каталоги з цінами. Чому б не дати можливість споживачеві автоматично вважати, в якому магазині його споживчий кошик буде дешевше? Домогосподарки ганяються за всякими акціями, знижками, хорошими пропозиціями. Ось тут ви й потрібні. Якщо зробити зручний додаток, багато торгових мереж самі захочуть потрапити до вас у базу, ось тут ви і будете брати гроші за передплату з торгових мереж. Можливостей для монетизації багато від банальної реклами, до комісії з онлайн-продажів. А людям буде корисно, особливо зараз, коли цінники постійно змінюються.
З темою економії взагалі можна багато чого придумати. Подивіться на сферу послуг. Ремонт одягу в кризу завжди актуальне. Послуги вдома по догляду за тілом теж будуть користуватися підвищеним попитом, так як салони краси багатьом стануть недоступні.
Люди почнуть змінювати свій спосіб життя. Ті, хто їв в ресторанах і кафе, будуть їсти вдома. Ті, хто відпочивав у Європі, будуть подорожувати по Росії. Але про це поговоримо трохи пізніше.
Цю тему можна розвивати нескінченно, впевнений, у вас вже народилися ідеї, як заробити;)
2. Компанії починають економити
Тут теж неоране поле. Криза змушує великі і дрібні компанії оптимізувати свої витрати. Спробуйте їм щось запропонувати. Тут величезний простір для своєї справи. Просто задумайтесь, на чому може заощадити компанія в умовах кризи. Можливо навіть компанія, в якій ви зараз працюєте. Ви ж знаєте всі процеси зсередини, відчуваєте, що десь щось можна поліпшити. Запропонуйте свої послуги. Багато хто так починали.
3. Люди починають менше подорожувати.
Нещодавно я опублікував статистику з продажу авіаквитків в Росії. Якщо в 2013 році більшість людей літали за кордон, то в 2015 авіакомпанії прогнозують 75% внутрішніх перельотів. Багато хто взагалі відмовляться від подорожей, так як через падіння курсів закордон стане просто недоступною. Що це означає? Люди все одно будуть відпочивати і розважатися. Якщо раніше хтось їздив на вихідні в Лондон або Амстердам, тепер він буде залишатися в своєму місті. Спробуйте запропонувати щось цим людям.
Ставку б я робив на найближче літо. Кількість відпочиваючих у зонах відпочинку сильно зросте. Парки і пляжі - ось що нам потрібно. Торік я відкрив свій велопрокат в Розе Хутір. Він окупився за сезон, і в наступному році я планую непогано на ньому заробити. Подивіться зони відпочинку в своєму регіоні, чому б не відкрити велопрокат там? Де взяти велосипеди? Можна купити нові, тут потрібні вкладення. А можна купити б.у. У вас якраз є час, щоб привести їх в порядок перед сезоном. Вони зовсім недорогі, а якщо ви самі можете ремонтувати і підтримувати велосипеди в справному стані, то витрати на такий бізнес будуть зовсім невеликі.
Може бути, придумати цікаві маршрути на природі і запропонувати людям сервіс одноденних велопутшествій? Ви плануєте маршрути, забезпечуєте весь сервіс по маршруту.
Аналогічна ситуація і з послугами, які ви можете надавати населенню в зонах відпочинку. Якщо на пляжі є 5 кафе, то ви зробите шосте та вона стане кращим. Подивіться на помилки тих, хто давно вже працює, ви можете зробити краще. По пляжу ходять бабусі і продають гарячу кукурудзу і біляші? Продавайте свіжі фрукти. У Китаї я бачив, як людям продають на вулиці очищені огірки. Просто очищений огірок, а дівчата за ними в чергу шикуються, так як 0 калорій, і можна втамувати спрагу і голод. Навіть стару ідею можна добре продати в новій упаковці. Згадайте, як у свій час був бум на "мітбольние". 100 років все їли тефтелі, а тут їх просто перейменували, і народ вишикувався в чергу.
Найголовніше, в наші зони відпочинку поїдуть люди, які встигли помандрувати і знають, що таке нормальний сервіс. Їм вже не потрібен шашлик з бродять собак і шансончік. Ринок зараз не готовий до вимогливим споживачам, а ви можете підготуватися і забрати лакомний шматочок собі в самий найближчий час.
4. Росія стала привабливою для іноземних туристів.
Тут взагалі роздолля. Зараз Росія дуже приваблива для іноземців. Москва більше не один з найдорожчих міст світу. А це означає, що вам треба відкривати турагентство, орієнтоване на іноземців. Тут, звичайно, потрібно добре знання мови. Ви можете водити індивідуальні екскурсії для іноземців по своєму місту, а можете забезпечувати сервіс з планування індивідуальних турів. Де шукати перших клієнтів? Ідіть в соціальні мережі та іноземні форуми, де мандрівники обговорюють Росію. Вступайте в листування, відповідайте на запитання, ненав'язливо і делікатно пропонуйте свої послуги. Пам'ятайте, без вас по Росії жоден іноземець подорожувати не зможе! Зробіть сайт з порадами по самостійним подорожам по Росії на іноземних мовах. Звідти хороший тревел блог по Росії для іноземців. Чому б не робити огляди хостелів? Чому б не вчити іноземців купувати квитки на наші електрички без знання мови? І багато іншого! Корисна та актуальна інформація буде затребувана, вам залишиться тільки виловлювати собі клієнтів.
Вже є багато турагентств, які пропонують такі послуги? Забудьте! Це все стереотипи, які заважають вам працювати. Всі ці турагентства - зажравшиеся нероби, які втридорога перепродують туристичні ресторани і мережеві готелі. Саме тому останнім часом на туристичному ринку стільки банкрутств. У вас є конкурентна перевага. Ви можете спланувати для іноземця незабутню подорож по цікавих місцях, із зупинкою в хороших і недорогих ресторанах, з прогулянками по дахах і ночівлею в місцевих жителів.
Ой, ось вона, знову ідея. Чому б не запропонувати іноземним туристам зупинятися на ніч у простих сільських будинках? З туалетом на вулиці, з пічкою, з млинцями, картопелькою, горілкою і парним молоком. Поїздите по своєму регіону. Походіть по селах, впевнений, ви знайдете багато цікавих будинків, господарі яких не проти заробити. Зробіть гарні фотографії, проведіть з господарями інструктаж по сервісу і у вас буде велика мережа будинків для ночівлі. Рекламувати будинку через ЕірБіЕнБі і окремий сайт. Зможете побудувати гарну мережу - йдіть у великі турагетства і пропонуйте їм свої послуги. Ваші вкладення - провести в кожен дім інтернет (мобільний роутер) і купити постільну білизну і можливо посуд для гостей. Навчити господарів основам примітивного сервісу. Упевнений, у разі грамотної реалізації ідея вистрілить. Потім тема буде цікава не тільки іноземцям, а й нашим співвітчизникам, які поїдуть по Росії, замість закордону.
Здається занадто складним? Тоді спробуйте робити і продавати сувеніри. З сувенірами, особливо хорошими, велика проблема в Росії. Подивіться, що продають у вашому місті. Ви можете зробити краще? Робіть, попит на це буде.
Є можливість відкрити міні-готель або хостел? Відкривайте. Все це буде затребувано. Знову ж таки, дивіться, що пропонують ваші конкуренти, і пропонуйте сервіс кращий.
5. Ринок оренди та нерухомості завалився
Бізнес масово звільняє дорогу нерухомість. Помітили, скільки з'явилося вивісок: "Здається" в центрі Москви та інших міст? На Тверській, от, навіть флагманський магазин Зара з'їхав. Квартири в новобудовах за новими цінами перестали продаватися. У місті простоює купа приміщень ... Чому б не скористатися цим? Якщо є сервіси подобової оренди квартир, чому б не зробити сервіс подобової оренди комерційної нерухомості?
Приміром, порожні приміщення колишніх магазинів, ресторанів або непроданих квартир можна використовувати для проведення заходів, лекцій або презентацій. У вашому місті напевно є десяток дуже крутих приміщень. Знайдіть їх, домовтеся з власниками про подобову оренду. Далі вам треба знайти або купити необхідне обладнання і розмістити рекламу. Порожні приміщення можуть прийняти мобільні галереї, або гаражні розпродажі. У порожніх квартирах можна проводити круті вечірки;).
Зараз у деяких з вас в голові з'явилася думка: "Так там вже все зайнято, все схвачено, там без хабарів нікуди!" Я вам так скажу, стереотипи - головна біда будь-якого бізнесу. Перемагає той, хто йде з чистою головою без забобонів. Забудьте все, що ви думаєте про корумпованих чиновників, про поділених зонах і блат. Особливо шкідливо, все, що вам розповідали друзі про ведення бізнесу.
Хтось дав хабар, щоб виграти тендер, і після цього він упевнений, що тільки так і можна вигравати тендери. Але найгірше, що він у цьому переконує всіх оточуючих. Коли ми з Агентством Міські проекти пішли брати участь у державних тендерах, нам всі говорили, що ловити там без знайомств і блату нічого. Що всі контракти поділені між своїми, що просто так нічого не виграти, треба домовлятися. А ми просто так пішли і почали вигравати. Звичайно, траплялися й шахраї, куди ж без цього, але ситуація виглядає не такий вже поганий, якою її намагаються представити деякі. Йдете напролом. Може не вийде, але швидше за все вийде.
Зайнятий ринок теж не проблема. Більш того, зайнятий ринок - хороший ринок для старту. Ті, хто займався бізнесом, знають, що найскладніше йти першим. Ви набиваєте всі шишки, витрачаєте купу грошей і сил на створення нового ринку, привчаєте споживача до нового продукту. Людині, яка піде за вами, буде завжди простіше.
Щоб зловити злочинця, потрібно думати як злочинець. Перефразуйте: Щоб зловити клієнта, потрібно думати як клієнт! Подумайте, що зараз потрібно людям, що ви можете їм запропонувати.
І ще, я хочу допомогти людям, які зараз вирішать відкрити свій бізнес.
1. Я готовий безкоштовно розповісти про ваш стартапі в своєму блозі. Умови одне, він повинен народитися в 2015 році. Якщо ви щось придумаєте і відкриєте - надсилайте мені посилання на сайт і розповідь про вашу справу. Якщо воно мені сподобається, я безкоштовно його пропіарити.
2. Якщо у вас є ідеї і ви хочете їх обговорити з читачами мого блогу - теж надсилайте. Якщо ідея здасться мені цікавою, я опублікую її. Можливо, ви знайдете собі інвестора для старту, або потрібних людей в команду!
1 коментар:
Дописати коментар